torsdag 26 mars 2009

Hur i h-vete ska man ha råd som ensamstående?

Jag blir så himla arg, och ledsen också för den delen. Har hittat en marklägenhetlägenhet med uteplats, en trea med bra läge och bra pris. Har idag en tvåa och även den kan säljas till ett bra pris vilket gör att prisskillnaden mellan lägenheterna inte skulle bli särskilt stor. Så långt allt väl men, eftersom jag köpte min nuvarande lägenhet 1991 och priserna då var lägre så får jag en reavinst på nästan 300 000:-. Trehundratusen, det är inte klokt! Jag har ju betalt lägenheten med skattade pengar jag har bott här i 18 år så spekulation är det inte tal om. Att låna trehundratusen kronor extra för att ge till skattmasen, det har jag inte råd med. Där rök
alla chanser till ett större boende, alla drömmar om en liten trädgårdsplätt för all rimlig framtid. Ska det vara så? Räcker det inte att man betalar skatt på sin lön, vägskatt, trängselskatt, moms på alla varor man köper. Vart tar alla skattepengarna vägen? Just nu är jag inte särskilt imponerad över hur den offentliga sektorn skött sin ekonomi, skolorna blir sämre, äldrevården, primärvården och infrastrukturen likaså. Fler och fler elever slutar nian utan att kunna läsa och skriva, univeriteten som får betalt efter hur många studenter som klarar sig. Inte för att de har uppnått en viss kunskapsnivå, utan måste släppa igenom studenter, för att få pengar till nästa termins undervisning. Vill vi ha det så? Blivande lärare som ska undervisa i exempelvis engelska har inte språkkunskaper att klara detta. Är det likadant på läkarlinjerna, så gäller det att hålla sig jäklig frisk. Jag är ledsen, det är som om någon dragit undan mattan under mina fötter och jag känner mig ordenligt tilltufsad. Jag har aldrig haft några som helst illusioner om att det ska finnas några pensionspengar kvar till oss sextiotalister, men jag trodde i alla fall att jag skulle ha råd med ett litet hus där jag kunde bo och odla lite blommor och eventuellt några grösaker. Men nu ser det mörkt ut, typ nattsvart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar