måndag 2 februari 2009

Lyckorus och funderingar

Det är ca 1½ år sedan jag byggde om mitt kök, ändå kan jag känna lyckorus när diskmaskinen går. Samma lyckorus kan jag få när jag kör bil, och nu är det 5 år sedan jag tog körkort. Ja, jag är nog lättroad.

På en mycket trevlig middag härom kvällen diskuterade vi Guds existens. -Tror du på gud? Det var frågan som ställdes till alla runt bordet. Jag har funderat lite på detta. Om gud är en gammal man med långt vitt skägg så tror jag inte på det. Och om himlen är små skära änglar som spelar harpa så tror jag inte det är himlen utan snarare åt andra hållet. Men nog kan det finnas ett liv efter detta, och när man är ute i naturen och ser allt vackert så känns det som om det måste finnas något. Naturens skönhet kan få mig att nästan tappa andan så vad vet man. Jag har en tro men har lite svårt att definera den. Jesus känns mer som flera bra berättelser, men inget mer. Detta är nog för att man alltid pratar om synd, som ett tungt ok alla måste bära. Förutom det uppenbara att man inte ska döda, misshandla, ta från andra mm, vad är synd? Tror jag på Gud? Gud är ett ganska nersmutsat namn, med tanke på vad många påstått sig gjort i guds namn. Om man inte kallar det Gud, vad ska man då säga. Detta tål att tänkas mer på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar